About Me

My photo
Semenyih, Selangor, Malaysia

Friday 8 April 2011

Peranan keluarga meningkatkan kreativiti kanak-kanak

                    Perbandingan Keluarga Kanak-kanak Kreatif  dengan       
                             Keluarga Kanak-kanak Tidak Kreatif

Keluarga kanak-kanak kreatif
Keluarga kanak-kanak tidak kreatif
a. Saya hormati pendapat dan menggalakkan anak saya meluahkannya.
a.    Saya ajar anak saya hanya ada satu cara  
       dan hukuman dikenakan jika ia   
       berkelakuan nakal.

b.   Saya fikir sepatutnya kanak-kanak diberi masa untuk berfikir dan berimaginasi.
b.    Saya  tidak  benarkan  anak saya marah   
       kepada saya.

c.    Saya benarkan anak saya membuat keputusan sendiri.
c.    Saya  cuba  elakkan  anak  saya daripada
       rakan-rakan dan keluarga yang ideal dan
       pendapatnya bertentangan dengan kami.

d.    Saya dan anak saya amat intim dan selalu bersama. 
d.    Saya percaya kanak-kanak hanya
       dibenarkan melihat dan tidak
       mendengar.

e.    Saya     galakkan    anak    saya menjelajah dan ingin tahu tentang sesuatu perkara.
e.     Saya fikir anak saya sesekali tidak
        menyukai dan kecewa dengan sikap
        saya.

f.    Saya   pastikan  anak  saya  tahu bahawa saya menghargai perasaan, emosi dan kreativitinya.
f.     Saya tidak benarkan anak saya menyoal
       keputusan yang telah saya buat.




No comments:

Post a Comment